Menylinje


mandag 26. mars 2012

En tung dag, men også mange svar…

Det har vært en tung dag her hos meg i dag… Verden ble litt snudd på hode og ting som man har gjort i en årrekke må nå snues.. Som sikkert mange av dere vet har jeg slitt noe voldsomt de siste årene, og kanskje mest det siste året med stadige infeksjoner, tretthet og lite energi. Fikk i dag svar på en mattoleransetest der jeg ble testet mot mange vanlige matvarer. Der hadde jeg store utslag på forskjellig mat som gjorde meg syk, og som ble som en forgiftning i kroppen min…

Ikke så rart at jeg ikke har hatt energi, og at jeg konstant var trett og nesten hver dag har hatt problemer med ulik mat og magen… Kroppen har jo jobbet som bare det for å få den til å fungere!

På en annen side så er det jo utrolig kjekt å få vite hva jeg kan gjøre for å bli bedre, med å legge om på kostholdet. Akkurat nå synes jeg det er litt tungt, da jeg ikke kan spise noe som har havre, mandler, mais, diverse andre kornprodukter og forskjellig typer bær og grønnsaker… Hva skal man da spise når man ikke kan spise knekkebrød og brød? – ja, det er noe som jeg må finne ut av, og det syns jeg ikke er så lett når man plutselig er sulten og ikke kan gå i kjøkkenskapet og ta seg en brødskive…

Hadde lyst til å dele dette med dere, da mange av dere har fulgt meg lenge og vet at jeg har slitt, nå skjønner både jeg og dere litt mer om hvorfor :) Målet er jo å bli bra og kan fungere 100 % og ha energi til å gjøre vanlige gjøremål – for til nå har det gått litt i rykk og napp… :)) Tar gjerne i mot tips på nettsider – om mat og oppskrifter…




72 kommentarer:

  1. Huff og huff, skjønner at dette er tungt...Håper du får masse hjelp og tips fremover, slik at du kan "spise deg frisk(ere)"!
    Klem♥

    SvarSlett
  2. Usj Mette-mor, dette var ikke kjekt. På den andre siden er jo kunnskap makt og jeg er sikker på at du får en flott hverdag når du først finner ut hva som passer for deg.
    Kan lite om dette men håper du finner hjelpen du trenger og kan få glede av ditt "nye liv" veldig snart:)

    Stooor klem!

    SvarSlett
  3. Så godt å få noen svar Mette, det er jo fantastisk at man idag klarer å finne ut hva som gjør kroppen dårlig!!
    Nå kan du finne nye retter og andre måter å spise "brød" på, selvom jeg skjønner at det kan være vanskelig. Vi her i Norge er jo så vant til å spise brød og knekkebrød.
    Lykke til med å legge om kostholdet, forhåpentligvis gjør det at du blir i mye bedre form og får masse energi!:-)
    God klem fra størstepia

    SvarSlett
  4. Å, så leit. Men.... godt de har funnet ut hva som har plaget deg. Lykke til. Håper du finner mange spennende ting du kan spise deg frisk på. Da kommer energien tilbake ;)

    SvarSlett
  5. Hei kjære Mette!
    Uff ja, jeg kan lett forstå at det er en litt tung beskjed å få. Når det er sagt, nå vet du hva som er galt, og har mulighet til å gjøre noe med det. Snart har du et mengde med gode oppskrifter, ting blir en vane, og aller best - du blir bedre :) Jeg har en venninne som har gjennomgått akkurat det du nå gjør. Masse fortvilelse i starten, men nå fungerer alt bra - giftstoffene er begynt å forlate kroppen hennes, og hun kan så smått begynne å "ta tilbake" ulike matvarer igjen. Lykke til - dette går bra !

    Ha en fin uke gode du!

    Stor klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  6. Det må jo som du seier, vere godt å få svar, så får du ordna opp i det :)
    Høres ut som du får ett lavkarbo kosthold, då er det jo kjempemange gode nettsider for deg :) http://lenabeatrice.net/ og http://lchf-bloggen.blogspot.com/
    er sider me ofte bruker for oppskrifter og inspirasjon :)
    Håper du kjenner deg bedre snart! Klem fra Grete

    SvarSlett
  7. Huff da, ikke bra. Men som du sier godt det er noe å gjøre med det. Det er sikkert værst med det samme med kostomlegging, men du vil venne deg til det, jeg lover.. Etterhvert vil du ikke engang tenke på knekkebrødet el brødskiva. Jeg har ikke spist brødmat på lenge, da jeg ikke tåler det. Jeg spiser endel egg, laks og grønnsaker til frokost. Smothie med proteinpulver kan også være en løsning, Men den som har diagnostisert deg har kanskje noen oppskrifter til deg. Lykke til videre.
    Klem Anki

    SvarSlett
  8. Godt å få svar, selv om det er vanskelig å tilpasse seg et drastisk endret kosthold, mine to små har "bare" melkeallergi og det er noe man alltid må passe på, spent på hvordan det går nå som vi snart skal få ferie til utlandet.

    Lykke til med å bygge opp immunforsvaret igjen, kroppen har gode evner til å komme sterkere tilbake med riktig næring :) heldigvis har man masse fine ressurser på nettet å støtte seg til. Google ivei :) *♥*

    SvarSlett
  9. Huff, ja dette blir jo en stor forandring. Som flere har sagt før her så kan du jo prøve deg på noen lavkarbo varianter. Jeg har selv levd på lavkarbo og har funnet masse god mat jeg har kost meg med. På bloggen min ligger oppskrift på bl.a pizzasnurrer og brød/lefse. Hvis du vil ta en tur inn og kikke ligger det under etiketten lavkarbo.

    Lykke til kjære deg!

    Klem

    SvarSlett
  10. Uff og uff Mette:(( Skjønner godt at det var tungt å få de nyhetene. Men samtidig er det jo bra at du nå vet hva som må til.
    Sier som Herman Gran over her jeg. Lavkarbokosthold tror jeg kommer til å passe. Inne på lavkarbo.no kan du lese om mange som sliter med intoleranser og jeg er sikker på at du vil få mange gode råd der inne. Selv (som du sikkert har fått med deg ;)) har jeg jo spist lavkarbo i godt over et år og trives veldig godt. Dersom du tåler frø så kan du jo fint lage både brød og knekkebrød - det gjør jeg:)Mandler blir brukt mye i bakeoppskrifter (dessverre for deg) men den som leter finner. Jeg har en knallgod oppskrift på bolledeig som jeg bruker til skillingsboller, kringle, egentlig all gjærbakst. Savner ikke gjærbakst nå lenger nei.
    Ønsker deg masse masse lykke til kjære venn. Og lurer du på noe så er det bare å spørre:)
    God klem til deg<3

    SvarSlett
  11. Heisan. Går det ann å spørre om hva slags test du har tatt? Jeg tok en såkalt vegan-test for to år siden, som på viste at jeg er allergisk mot hvete, melk, svin og storfe. Personlig har dette vært utrolig vanskelig å unngå, da det meste av maten vi finner i norske butikker inneholder en eller flere av disse tingene. Det høres komplisert ut dersom du må holde deg unna alle kornsorter og flere typer bær og grønsaker. Hvilke typer bær og grønnsaker er det? Håper du finner ut av det. Hilsen Grethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Testen er fra US BioTek
      Det som jeg må holde meg unna er:
      Kaffebønner, Bakegjær, ølgjær, banan, blåbær, tranebær, ananas, krabbe, reker, mandler, amarant, bygg, mais, havre, sesamfrø, solsikkefrø, brokkoli, sopp og det meste av kål...
      Heldigvis så kan jeg spise alt av kjøtt og meieriprodukter :) Så middag blir greit å følge opp - syns det ble vanskeligst med frokost og lunsj... Og så må jeg passe på at f.eks ikke fiskekaker med mere inneholder noe av det som jeg reagerer på... Litt tungt når jeg ikke har så mye energi å ta av fra før :) men jeg får ta en dag av gangen og lage meg en dagsplan, og søke på nett etter inspirasjon :))

      Tusen takk alle som har lagt igjen så koselige og oppmuntrende kommentarer ღ kjenner jeg blir veldig rørt - jo da dette skal jeg klare, må bare venne meg på tanken :)) Takk snille dere ღ ღ ღ

      Slett
  12. Sender en god klem til deg :) Og håper det går seg noenlunde til etter kvart!

    SvarSlett
  13. hei,
    huff da.
    dette var nok et hardt slag, men godt tross alt å vite hva man kan gjøre for å bli bedre/bra, ikke sant?
    ønsker deg riktig masse masse lykke til. dette skal gå bra skjØnnner du. håper du får den hjelpen/info du trenger hurtig.
    varm klem TOVE

    SvarSlett
  14. Stor klem til deg Mette. Skjønner at dette var tøft å få beskjed om, men så fort du kommer inn i rutinen om nytt kosthold så går det seg nok veldig til. Da kan du bli frisk og få energien tilbake..

    Mange mange klemmer til deg..

    SvarSlett
  15. Så pene snøklokker :)
    Huff, det høres ikke greit ut, men som du sier er det jo fint å vite hva som gjøre deg dårlig. Og det kan jo være spennende å finne mat som erstatter disse produktene, mat finnes det jo nok av i alle slag :)

    Håper du har en fin kveld, Mette ^^
    Jeg er ofte innom deg, men jeg er dårlig på å kommentere :P

    SvarSlett
  16. Dette kommer til å bli en vane, men det er nok hardt i begynnelsen.
    Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper det ordner seg snart. :)
    Klemmer fra. Lillian.

    SvarSlett
  17. Nå håper jeg at du først og fremst blir helt bra,du som du har slitt ?
    Kjenner det nesten i kroppen når du forteller !
    God bedring, må du finne gode oppskrifter og masse gode råd fra andre ♥

    Varme klemmer til deg ♥

    Bente

    SvarSlett
  18. Uff så vanskelige dager dette må være fremover, få hjernen til å jobbe på lag med det magen vil tåle. En vanskelig snuoperasjon, men rekner med at du er sta av natur og at dette klarer du.
    Som da de endelig fann ut hva min datter feilte, hun har morbus chron, kunne hun endelig begynne å finne ut av hva hun tålte, og det er ganske mye, men det har gått seg til. Vanksleig er der jo når all informasjon på produktet må leses nøye, for det kan jo være slike lureting som en ikke tenker over.
    Ønsker deg lykke til, og dette klarer du
    Klem

    SvarSlett
  19. Huff.. vet av erfaring at det ikke er så lett å leve med matallergi. Som du skriver, man kan ikke lenger gå på kjøkkenet og ta seg et knekkebrød i farten. Og som Lillian skriver, så er det nok verst i begynnelsen og går seg til etter hvert. Er nok mange gode oppskrifter her på nettet også:) Har en bekjent som skriver en blogg om alternativ eating. Vet hun har mye allergi selv, og har derfor laget en blogg med oppskrifter for allergikere - kanskje du kan finne noe her: http://alternativeeating.me/

    Sender deg en trøsteklem og håper at du blir frisk:)

    SvarSlett
  20. Har ei go oppskrift på Lavkarbo brød som e ei go å grei erstatning for vanlig brø :)
    Sei ifra så ska æ seinnj dæ deinnj :)
    Lykke te videre... klæm klæm

    SvarSlett
  21. Å Mette..skjønner godt at det var en tøff beskjed å få..alt blir snudd opp ned. Men jeg er sikker på at du kommer til å talke det på en kjempebra måte, og at du etterhvert kommer til å få energi og gnist tilbake:)

    Håper du finner noen gode nettsider med hjelp og tips og svar:)

    Mange mange klemmer til deg <3

    SvarSlett
  22. Huff kor trist da Mette :( Men sikkert godt å endelig få ett svar slik at du kan få lagt om livet
    slik at du virkelig kan nyte det, uten onter og plager !!! Bare stå på du, Mette, dette som så mye annet er jeg sikker
    på at du mestrer !!!

    Ønsker deg riktig god bedring og lykke til fremover !!!

    En stooooor bamsekos kommer fra Maren :)

    SvarSlett
  23. Hei Mette!!

    Det var let å høre,men sikkert godt for deg å få svar på ting.Nå har du jo en knagg å henge det på...

    Dette blir en omveltning for deg,men er sikker på at det går bra,bare du tar tiden til hjelp.
    Skal si i fra om det dukker opp noen info om dette:)Håper noen andre kan hjelpe deg nå:)

    Ha en så fin uke du kan:)

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  24. Usj da Mette.... Slike beskjeder er tunge og ting blir som du sier snudd på hodet. Men allikevel er det nok litt godt å vite grunnen til at du har slitt sånn. Jeg er sikker på at du vil fikse dette - du er ei tøff jente!
    Det er nok mye å sette seg inn i så håper du får noen gode tips.
    Varm klem fra meg - tenker på deg :)

    SvarSlett
  25. Hei Mette.
    Dette var leit og høre, men samtidig fint at du har funnet ut av hva som har gjort deg syk:) Skjønner godt at det er litt trist og tenke på alt du ikke kan spise, og at fokuset blir litt på det, men nå har man kommet så langt når det gjelser slike sykdommer at jeg er sikker på at du kommer til og finne masse godt du KNA spise og:)

    En fordel for deg er jo at du er så flink til og lage mat, herlige fargerike retter, dette kommer du til og fortsett med vet du, men med litt andre ingredienser:)

    Lykke til!!

    SvarSlett
  26. Kjæreste Mette <3 Jeg har skjønt at du har slitt med formen lenge og det er så utrolig tøft å gå sånn over lang tid å ikke ha energi og krefter i hverdagen. Nå forstår jeg at du har fått litt mer svar og det er både godt og vondt på en gang. Godt å få vite årsaken til at formen er som den er, men det er også en slags sorg når en må gjøre store omveltninger i livet og man må ha tid til å bearbeide følelser og venne seg til tanken om å legge totalt om på kostholdet. Når du beskriver fortvilelsen over å ikke bare kunne gå og ta seg en brødskive når man er sulten, kjenner jeg meg bare så godt igjen. Jeg har selv gått i mange mange år og slitt med formen uten å skjønne hvorfor. Etter hvert ble formen så dårlig at jeg bare måtte stå på for å finne ut hva det var. Da jeg fikk påvist cøliaki, dvs at jeg ikke tåler noen kornslag med gluten, var alle verdier i kroppen på bånn og da var det jo ikke så rart om man var litt sliten ;) Tusen tanker raste gjennom hodet den første tiden og jeg følte meg veldig usikker og fortvilet over hva jeg kunne spise. Blandende følelser... Glad for å vite hva som feilte meg, men jeg følte nok at det var en sorg jeg måtte gjennom pga livsvarig endring av kostholdet. Heldigvis har ikke jeg tilleggsallergiene som du beskriver, måtte bare kutte ut all melk det første året, så sånn sett var det enklere for meg. Men, sakte men sikkert fant jeg ut hva jeg kunne spise og ikke kunne spise. I starten tok jeg meg i å tenke at; dette skal jeg da klare for en periode! Helt til jeg kom på at det ikke bare var for en periode, men for resten av livet.. ;( Nå etter fire år på glutenfri kost synes jeg at det går veldig mye greiere og jeg har lært meg å leve med det. Selv om jeg iblant savner å bare kunne ta meg en brødskive, så har jeg funnet ut at det er mange gode salater og oster ;) Jeg lager mye proteinbrød, du kan jo sjekke ut oppskrift hos meg hvis du vil, men der bruker jeg sesamfrø. Det kan du sikkert kutte ut. Fordelen er at man må lage mye mat fra bunnen av og det er jo sunnere enn ferdigmat. Du burde også sjekke ut om du mangler vitaminer siden du har slitt med magen lenge. Jeg begynte med B12 sprøyter hver måned og det må jeg bare ta resten av livet ser det ut til. Etter en stund fikk jeg også trøbbel med stoffskiftet og har hatt en lang vei for å finne ut riktig dosering av medisiner, men det går greit nå.

    Jeg håper du synes det var ok at jeg deler disse erfaringene med deg og du må gjerne sende meg en mail om du ønsker andre råd og tips. Vet jo ikke om det er cøliaki du har fått, men uansett kan det være at du må kutte ut en del av det samme. Ønsker deg masse lykke til i tiden som kommer med å finne ut av hva du kan spise og ikke kan! Det er helt naturlig at du føler dette som en stor omveltning og om det virker litt håpløst akkurat nå, er trøsten at det vil bli bedre etter hvert. Kanskje kan du tåle noen av tingene også når du får kuttet ut noen andre ting. Take care min venn, vi hørs! :) Varm klem fra meg <3

    SvarSlett
  27. Ikke noe kjekt dette, men likevel godt endelig få et svar kan jeg tenke meg... Håper du får det bedre med nytt kosthold, og at du får all hjelp du trenger til denne omstillinsgprosessen. Lykke til Mette, klem

    SvarSlett
  28. Kjære Mettemor..)) skjønner dette er en tøff dag..samtidig som du sier, har du fått noen svar på hva som kan gjøre at du blir bedre. Kanskje det blir en motivasjon i seg selv ettersom du legger om kostholdet, at du får masse energi..og da ser på den nå gode brødskiva som en skurk...som en fiende som gjorde deg dårlig. Skjønner det ikke er lett..Men jeg er sikker på at når du etterhvert kommer inn i dette vil det gå lettere...jeg har ikke erfaring med dette, eller tips..eneste nettsiden jeg kan tipse om er funksjonellmat.no...kanskje det kan være noe der for deg, uten at jeg vet..) masse lykke til med å finne gode alternativer..))

    stor klem..))

    SvarSlett
  29. Hei Mette,
    Skjønner godt at det var ein tøff dag når ein får slike beskjeder.
    Eg håpar at det blir går bra for deg å tilpasse deg den nye livsstilen..

    Gode tankar frå meg:)

    SvarSlett
  30. Åååååå, ja dette må være en tøff dag, en god dag og en dag der ting skal snus..
    Fra det dårlige til det bedre..
    Du har heldigvis fått ett svar. Nå tror jeg det er om og gjøre å la det gå sport i å finne de deiligste retter som du har godt av å spise...Ikke fokusere på det du ikke kan...
    Føler med deg og heier på deg frem til en bedre helse!

    GOD klem fra Anne på landet.

    SvarSlett
  31. Heisann kjære deg♥ Det vert nok litt av ei omvelting vil eg tru, men på den andre sida så flott at du endelig har fått nokre svar. Når du greier å kome inn i ei rytme som funkar håpar eg du vil gjenne energien komme krypande tilbake og at du igjenn kan bli den Mette du helst vil vere, uten pokerfjes. Dette greier du fint, det er eg heilt sikker på! Stor klem frå alle oss på (Rekkedals-) Haugen ♥

    SvarSlett
  32. Kjære Mette. Dette kommer til å gå bra. Det er en tøff beskjed å få men samtidig godt å få vite årsaken. Det vet jeg mye om. Grys innlegg, del delen som gjelder cølikai, kunne like gjerne jeg ha skrevet. Hun skrev det så godt at jeg trenger ikke si noe mer. Eneste forskjellen er at jeg har en del år lengre fartstid enn henne. Jeg fikk diagnosen da jeg var 29 men hadde gått med det uoppdaget siden ca 5 års alder. Vi er vanemennesker og det blir nok lettere etter hvert. To av våre barn lider samme skjebne. Men etter at det glutenfrie livet begynte, har jeg aldri følt meg friskere:-)
    Det blir en omveltning og krever en del tankearbeid, men som sagt kommer du til å takle det bedre og bedre.
    Lykke til Mette!!

    God klem fra Hjørdis:-)

    SvarSlett
  33. Det kan eg skjønne er ein tung dag for deg. Ikkje godt nytt. Det som er bra i dag er at me har interenetten og der fins eit hav av hjelp og informasjon frå andre i same båt. Eg vil ynskja deg lukka til i vegen vidare og kjem eg over noko lurt som passar i ditt liv..skal du få det med ein gong!

    Klem!!!!!!

    SvarSlett
  34. Dette var ikkje noko kjekk beskjed å få.Må vere litt av ein overgong,før ting går seg til både med maten og kroppen.Men det gode er at du har fått svar på plagene dine og at du vert bra att:)Håper du finn ut av maten og at du fort vil merke forskjell!!!
    Masse lykke til og god bedring vennen♥
    Klem frå Mette.

    SvarSlett
  35. Uff,dette var nok en tung beskjed å få ja Mette. Godt at du nå har fått svar da hvertfall å vet hva som må til for at du skal bli bedre. Ønsker deg god bedring og lykke til Mette.

    Klem

    SvarSlett
  36. Du kommer sikkert til å få et mye letter liv framover Mette, endring av kostoldet er ikke alltid så vanskelig som man tror!! Selv bestemte jeg meg for å slutte å spise kjøtt for mange år siden, først lurte jeg på hva i all verden jeg skulle spise til middagene...men jeg lærte å lage mye mer spennende mat enn før og det var etterhvert GØY å tenke nytt i matveien =) Så ikke fortvil! Tåler du ris?? I stedet for brød kan du koke litt ris (tar jo ikke mer enn 15 minutter, og Basmatiris smaker nydelig). Hell risen i en stekepanne med litt surret løk og hvitløk. Så kan du tilsette litt vårløk (hvis du tåler disse grønnsakene da...), litt tunfisk fra boks og litt revt parmesan og blande et par egg oppi + salt/pepper eller annet krydder du liker. Vips har du en lunsj som er mye sunnere enn brødmat og som smaker skikkelig godt også. Jeg spiser ofte dette selv. Koker opp litt mer ris enn jeg trenger når jeg har ris til middag, så har jeg til å lage meg rislunsj dagen etter. Lykke til, dette klarer du!

    SvarSlett
  37. Uff, kjære Mettemor! Ja har forstått at du har hatt no å stri med! Men det er no en gang sånn at det er jo greit å vite hva som er galt og da, så kan man gjøre noe med at det blir bedre! Ser du har fått mange gode råd her, så bra at man kan hjelpe hverandre! Håper på bedre dager for deg, søte Mette! Og lykke til!

    Klem

    SvarSlett
  38. Kjære Mette, ønsker deg bare all mulig lykke til.
    Hjerteklemmer:)

    SvarSlett
  39. Hei Mette

    Skjønner at dette ikke er en morsom beskjed og få..Ting blir anderledes, det er jo helt sikkert. Ser bare for meg og være i en sånn situasjon selv og ikke kunne bake og lage den maten en har lyst på..På den andre siden vil det nok vise seg at du får mer energi, og blir frisk og rask igjen etter omlegging av kosten.. Da spørs det om ikke det er nok til at det blir bare morro og fortsette med den maten du kan spise, og prøve nye spennende retter..

    Ønsker deg ihvertfall lykke til videre :)))

    SvarSlett
  40. Kjære deg. Uff, sånt er ikke lett! Skjønner at det er er tugnt å måtte omrokkere på alt man er vant til, samtidig så får du forsøke å fokusere på det positive ved at du faktisk vet årsaken til alt og at du kan gjøre noe med det! Med tid og stund kommer alt til å gå av seg selv, så du får bare holde ut i begynnelsen, så kommer alt til å gå seg til skal du se!!

    Overskuddet og energien omleggingen gir deg kommer til å hjelpe deg gjennom hele prosessen!

    Ha en god tirsdag! :)

    God klem fra Silje

    SvarSlett
  41. Oj! Ikke noe rart at du har vært i dårlig form. Skjønner godt at du er i villrede i forhold til hva du nå skal spise. Men, greit å vite hva som har vært feil, og hvorfor du har vært syk.
    Ønsker deg lykke til med å finne mat du tåler og håper formen blir bedre, etter hvert.
    Klem fra Bente

    SvarSlett
  42. Uff dette hørtes tøft ut Mette,men helt sikkert godt å få svar også. Har selv to døttre som sliter med magen (ikke i samme grad) men merker jo at de må tenke litt på hva de spiser og det er ikke alltid like lett. Håper du får god hjelp og finner ut av dette, så du kommer deg på rett kjør og finner tilbake til energien og de gode hverdagene igjen.
    Ønsker deg lykke til

    Klem fra Anita

    SvarSlett
  43. Uff, skjønner veldig godt at det er tungt, men samtidig er det jo godt å endelig få vite hvorfor formen din har vært så elendig.. Håper du finner mat du tåler, og som ikke minst er god, så du kommer deg igjen. Masse lykke til, håper formen din snart er bedre.
    Håper du får en fin tirsdag<3
    Klemklem

    SvarSlett
  44. Kjære vidunderlige deg!
    Det der ER overveldende og som du sier, når man har litt lite energi - så er det ikke akkurat DA man ønsker å måtte gjøre noe så drastisk som å legge om kostholdet.
    MEN det blir bedre når man får dreisen på det hele.
    En nettside som kan være til noe hjelp er allergikokken.no Her kan du krysse av på hva du ikke tåler også får du noen alternativer. Også bytter du ut de mindre elementene, jeg ser du ikke kan spise mandler og sesamfrø - men da kan du kanskje bruke hasselnøtter eller pinjekjerner... jeg prøver gjerne noe i nærheten først - for det fungerer oftest bra, sånn smakmessig og teksturmessig - også kan man våge seg ut på videre bredder etterhver...
    Og apropos frokost - egg og bacon, evt yogurt og en god kopp te... Vet du der ER snålt dette her og kroppen liksom skriker etter det den er vant til - selv om den ikke tåler det - men de sier at vaner brytes på 21 dager...
    Jeg tenker på deg og håper det går bra!
    Dette blir lettere etter hvert - og du blir forhåpentligvis bedre også! - de varmeste lykketilklemmer til deg!!!
    Og riktig god bedring!
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  45. Uff da Mette... det er ikke kjekt å få en slik beskjed, men på en annen måte er det vel greit å vite hvorfor man ikke er i form.. Men at det blir en periode nå der du skal lære deg nye matvaner, som sikkert virker slitsomt.. det skjønner jeg...

    håper jeg kan gi deg noe positivt med dette da.
    Ønsker du å være med å vinne gavekort, velkommen til bloggen min =)

    Ønsker deg en fin vårdag

    Kerstin

    SvarSlett
  46. Som Lokki sier er det overveldende når kreftene ikke er der, men når sjokket har lagt seg regner jeg med du fokuserer på at dette gjør at du kan bli bedre etterhvert :)

    Min første tanke er å skrive en liste over alt det du kan komme på som du faktisk KAN spise. Den listen kan sikkert bli lenger enn NEI-mat listen, og da er du et godt stykke på vei. Min svoger har levd med det samme over flere år, og det var faktisk et større problem for oss rundt han, etterhvert som listen over ting han ikke kunne spise stadig ble lengre. Vi fokuserte alltid på hva vi måtte unngå, når vi skulle servere mat til han. Nå tar vi heller utgangspunkt i alt han KAN ha, og da blir det jammen mye lettere!

    Sist de var på besøk her, var alt jeg trengte å skaffe til frokost frosne jordbær og naturell jogurt. Bærene legges i kjøleskapet om kvelden, og tiner der over natten. Det er lett å variere med den type frukt du tåler :) Et annet tips er å lage litt ekstra middag, og bruke rester av dette til lunsj.

    Jeg regner med at du har en lege som følger opp dette også, slik at du får gradvise overganger og ikke kutter alt på en gang så kroppen får sjokk...

    Krysser fingrene for at du får et nytt og bedre liv nå, og at energien kommer tilbake! Min svoger har nå som hobby å bestige fjelltopper ;)

    God bedring, dette blir bra!

    Klem Linnette

    SvarSlett
  47. Hei Mette.
    Ville bare ønske deg en så fin dag som du kan få,og snart kommer
    alt til å bli så mye bedre.
    Varme klemmer Camilla.

    SvarSlett
  48. Huff da...godt du har fått svar på hva som feiler.
    Blir helt sikkert en tøff overgang, men dette greier du vettu.;) Når du merker forskjellen på før og etter du la om kostholdet, tenker jeg du blir enda mere inspirert til å fortsette. Det fins jo så mye på nettet nå for tiden, mye god mat du kan spise. Har en søster som ikke kan spise noe som helst, så jeg kan tenke meg hvordan du har det.
    Ønsker deg lykke til!!
    Vårklem fra Hanne

    SvarSlett
  49. Kjære Mette!
    Skjønner godt at du fortviler akkurat nå, men som så mange skriver her; dette kommer til å gå så bra! Har selv gode erfaringer med mange blogger som deler sine oppskrifter på lavkarbomat, supermat og rawfood - her kan det kanskje være inspirasjon å hente?
    Maten blir både sunnere og smaker bedre når en må gjøre noen endringer pga helsa er mine erfaringer. Det kan være tungt å komme igang nå når du mangler energi, så prøv gjerne supermat som aloe verajuice,spirulina eller andre typer greens om kan gi deg energien fortere tilbake. Spesielt aloe verajuice er super både for magen og energiløshet!
    Og ikke se på det som at "sånn kommer det til å være resten av livet", for når du får bygget kroppen opp igjen kan det godt være at du kan tåle flere av de tingene du i dag må holde deg unna, enten helt eller i små mengder.

    Ønsker deg masse lykke til og del gjerne dine erfaringer underveis - vi er mange som sliter med det samme og som kan hjelpe hverandre :o)

    klem fra Mona

    SvarSlett
  50. Kjære Mette!
    Så godt at du endelig har fått svar og kan begynne å gi kroppen din rett bensin, slik at den fungerer mye bedre. Forstår godt at du er lei deg, men dette kommer til å gå så bra:)
    Gode vårklemmer fra Tone

    SvarSlett
  51. Hei vennen min, takk for at du deler! Du viser styrke og får respekt av det, takk!! Lykke til med ny matplan, så godt å få vite at det var maten som du faktisk kan gjøre noe mht! Varm klem, Marianne

    SvarSlett
  52. Hei Mette! Dette var leit, ikke artig å være syk, det vet jeg mye om selv. Men vi får nu håpe du blir likar når du får kutta ut de matvarene som gjør deg syk. Kanskje du kommer til å føle deg kvikkere før det har gått så altfor lang tid? Krysser fingre for deg! Klem fra Lene

    SvarSlett
  53. Så dumt...og så bra:/
    Dumt å få et slikt problem å leve med,det kan sannelig ikke være lett å ikke kunne spise brød og knekkebrød!!!og mye mer!!!Dette blir en utfordring,som du helt sikkert klarer....og tenk " så heldig" du er som lever når denne tiden hvorproduktutvalget ibutikkene er større enn noen gang,og det ser ut til årlig bare mer og mer å velge i.Det blir nok en omstilling for deg,men etterhvert går det seg helt sikkert til.Så bra det ikke var verre ting som manglet deg,selv om det var gale nok!
    Lykke til med "ditt nye liv" - tenk så deilig det blir når du får sving på det og blir både bra i magen og energien bobler:))))
    Toveklem:)

    SvarSlett
  54. Hei Mette.
    Føler med deg i denne tunge tiden. Vet av erfaring at det er vanskelig å måtte legge om livsstilen og kostholdet. Men samtidig er det en lettelse å få svar på hva som ligger bak alle plagene. Fra nå av kan det bare gå en vei :)

    Vil tipse deg om nettsidene til Norges Astma- og Allergiforbund (naaf.no) de har masse bra informasjon angående matvareallergi og intoleranse. Du kan finne både brosjyrer og faktaark på nettsidene. Er du medlem kan du ta kontakt med rådgivningstjenesten pr tlf (23 35 35 35) eller på e-post (raadgivning@naaf.no). Det er ei som jobber i NAAF som er ekspert på dette området. Hun heter Helle. NAAF har også en lege som du kan stille spørsmål til (allergiviten.no).

    Andre av NAAFs web sider som kan være nyttige er matallergi.no eller matskolen.no På matskolen sine web sider finnes det en database med matoppskrifter (man må være medlem i NAAF for å få tilgang til denne). Der kan du skrive inn de ingrediensene du skal unngå også kommer det opp forslag på oppskrifter. En super tjeneste! Matskolen holder også matkurs (både teori og praksis) for de som har matvareallergi/intoleranse og som må lære seg å legge om kostholdet og bruke erstatningsprodukter. Etter at jeg var på kurs hos matskolen fikk jeg et helt nytt liv! Jeg lærte å bruke mange erstatningsprodukter som tidligere var ukjente for meg og jeg fikk tips om mange gode oppskrifter. Absolutt å anbefale. Er du interessert i et slikt kurs kan du ta kontakt med matskolen eller med NAAF så får du vite når og hvor neste kurs holdes.

    Andre nyttige web sider kan være:
    matportalen.no
    allergimat.no
    allergikost.no
    alternativ-mat.no
    ncf.no
    shdir.no/ernaering
    allergiforum.no
    oikos.no
    ...og mange mange fler....

    På Facebook finnes en side som heter Gluten- og melkefri inspirasjon. Hun som driver denne siden har også egen erfaring med dette og er svært dyktig på området. Hun har også en blogg som kan være nyttig (glutenogmelkefri.blogspot.com).

    Jeg håper du har fått henvisning til en erneringsfysiolog. I Ålesund finnes det en erneringsfysiolog som er ekspert innen temaet matvareallergi/intoleranse. Hun heter Nanna Mossberg og jobber på Medi 3 (http://www.fragadietisten.se/skribent/nanna-mossberg). Det er lurt å snakke med en erneringsfysiolog før man går til drastiske grep g endrer kosthold.

    Om du har noen spørsmål eller ønsker andre tips så er det bare å ta kontakt med meg :)
    Hilsen Monica (som er ansatt i NAAF, men det skjønte du kanskje ut i fra det jeg har skrevet i kommentaren ;)

    Lykke til !!!

    SvarSlett
  55. Hei Mette:)
    Tusen takk for koselig hilsen inne hos meg:)

    Huff... ikke godt å plages, men uansett så godt å få et svar på plagene, slik at man får gjort noe med det. Ille å være plaget med lite energi og smerter.
    Sønnen min på 25 år har også vært plaget i lang, lang tid med lignende plager. Han er ennå ikke utredet, men tatt noen grep selv og lagt om kostholdet. Kuttet ut mel - og melkeprodukter, og hverdagen er allerede blitt smertefri og energien oppadstigende. Nå gjenstår utredning og få ting verifisert.

    Skjønner godt du gruer deg til å legge om kosthold og matvaner, men etter hvert vil du nok oppdage hvor mange uante muligheter og alternativer som finnes alikevel:)
    Masse masse lykke til Mette, og håper at alt løser seg til det beste for deg:)

    Ønsker den en glad onsdag:)
    Marianne-klemmer:)

    SvarSlett
  56. Kjære Mette,
    Tusen takk for at du la igjen så koselig gratulasjon og ord hos meg!!
    Ønsker deg lykke til med kosthold og mat, helsekost har masse alternativer, eg har hatt melkintoleranse og da fant eg fort ut en ny verden der, så eg er helt sikker på at du finner ut alternativer til det du reagerer på!
    Men eg forstår at det er tungt å gjøre om alt!!
    Nydelige snøklokker og løker hos deg<3
    Klem maria

    SvarSlett
  57. Ser du kan ete kveite og rug, det er bra! Og jordbær! :-) Du skulle fått råd hjå ein kostholdsveileder. Ein kan jo verte forvirra av mindre enn dette.

    Skjønnar det er tungt å skulle gå igang med alt dette, men som du seier er det bra at du har fått svar. Ikkje kjekt å vere slapp, energilaus og ikkje orke noko. Tenker at når du kjem inn den nye rytmen merkar du nok energien stige.

    Eg ønskjer deg lykke til! Vert spennande å sjå korleis det vert med deg etterkvart. Håpar sjølvsagt på det beste.

    Klem

    SvarSlett
  58. Hei Mette, vet akkurat hva du går gjennom. Har selv vært gjennom dette selv med litt andre matvarer som vi spiser daglig. Det er aller verst i begynnelsen når man føler det er ingenting man kan spise. Jeg husker jeg gikk gjennom skuffer og skap og det føltes som det var ingenting jeg kunne spise. Det tar litt tid å finne alternativer og man må lese på alt. Men når du nå etterhvert kjenner den store forskjellen i kroppen din når du holder deg unna det du ikke tåler, blir det en motivasjon i seg selv. Opp og nedturer blir det i starten. Men kan love deg at når du merker formen blir så mye bedre og du finner alternativer i mathyllene får du en bedre hverdag og økt livskvalitet. Får så lyst å ringe deg og bare si at du er ikke helt alene. :-)

    Nå tenker jeg nesten ikke på hva jeg spiser her hjemme nå, for jeg har funnet alternativene og da går hverdagen av seg selv. Det er håp! :-) Formen din vil garantert stige og da også selvfølelsen. Stor klem!

    SvarSlett
  59. Ser du har fått mange flotte svar vennen:)

    Har tenkt på deg i hele dag etter at jeg
    leste innlegget igår..
    du er så nydelig og fortjener ikke å være
    syk. Har litt erfaringer, tanker rundt dette,
    men sender deg en mail isteden.
    Prøve å rekke det imorra.

    God klem:)

    SvarSlett
  60. Kjære Mette! Skjønner at du har hatt det tungt, og at ei slik nyheit får ein til å miste litt motet. Men eg er veldig glad for at dei har funnet ut kva som har gjort det dårlig og utmatta. Er jo alltid godt å få svar på slike spørsmål, er det ikkje? Eg ser over at du har fått mange fine svar, og eg håper og trur på at formen din vil snu no :) Eg skal krysse fingrene for deg og ønsker deg betre vakre dagar framover! Det å måtte legge om kosten er ikkje alltid like enkelt, men det finst nok utrulig mange oppskrifter og erstatninger for dei matvarene som du må unngå. Eg håper du finner ut av det. Vit at eg tenker på deg! Godvarmklem til skjønne du!

    SvarSlett
  61. Heisann
    Ikke lett dette for deg...håper du får gode råd og at du blir frisk nå!!

    Klem!!

    SvarSlett
  62. Ikke enkelt når ting blir slik. Ser at du har fått masse tips og det er jo verdifullt:) Håper du finner masse som du kan spise uten at du blir syk og som samtidig smaker godt:)

    SvarSlett
  63. Håper du finner ut av hva du kan spise uten å reagere på det :0)

    SvarSlett
  64. Kjære Mette. Ønsker deg masse lykke til i omlegging av kosten. Har full forståelse for at det var tungt å få denne nyheten:( men samtidig er det alltid godt å få en diagnose på noe som har plaget deg lenge. Håper du finner mye god og spennende mat som du kan spise! Mange gode klemmer fra Ellen.

    SvarSlett
  65. Jeg skjønner så godt hva du sliter med, jeg har måtte finne ut av hva det er jeg ikke tåler selv siden det den gang var utrolig dyrt å få testet det i Usa!
    At du synes det er håpløst nå så kan jeg love deg at du kommer til å føle deg mye friskere når du kutter ut det du ikke tåler og kroppen ikke sliter med masse giftstoffer lengere;-D

    Masse lykke til!
    Klem fra Grete

    SvarSlett
  66. Jeg håper alt ordner seg for deg! Det er jeg vel egentlig sikker på at det gjør :)
    Du er så flott en blogger! Lykke til videre.
    Klem fra meg :)

    SvarSlett
  67. Skjønner at du fikk nedtur. men siden du tydeligvis har hatt disse problemene i mange år så må det allikevel være en lettelse å få vite hva som er årsaken. For da kan du gjøre noe med det selv om det er vanskelig å finne noe som er godt og spennende. Ønsker deg av hele mitt hjerte lykke til i din leten etter dietter som er ok og ikke minst et bedre liv med god kvalitet. Ønsker deg en god påske.

    SvarSlett
  68. Huff, skjønner godt at dette er en tung beskjed å få, men nå har du ivertfall fått ett svar som du kan jobbe med! Selvsagt blir det vanskelig i starten, men dette kan gå bare en vei - fremover!!! Regner med du får masser av tips og råd fremover som kommer til å hjelpe deg på veien og som gjør hverdagen mye lettere :)

    Lykke til videre, Mette!

    Klem Marit

    SvarSlett
  69. Søteste Mette...så godt å få vite hva som feiler deg da! Matintoleranse er virkelig ikke til å kimse av....men jeg LOVER deg..da du kommer over sjokket så går det seg fort til og du kommer til å merke forskjell på kroppen din veldig fort! Jeg vet nemlig akkurat hvordan det er...gikk i maaaaange år konstant sliten og vondt i magen..så viste det seg at jeg ikke tålte laktose og kroppen ble mye bedre med engang jeg kutta det ut!Men jammen meg var det mye du ikke kunne spise da..håper du finner ut av det og heldigvis finnes det mye allergimat ute i butikkene nå!MASSE LYKKE TIL :D STOOOR KLEM

    SvarSlett
  70. Hei pa deg. Skjonner godt at det ikke var noe morsomt a hore, men na vet du i allefall hva du ma gjore for a bli bedre! Jeg er sikker pa at det blir lettere sa snart du kjenner deg bedre. Lykke til!

    SvarSlett
  71. Ojoj... jeg føler med deg! Jeg syntes det var en enorm lettelse å endelig få en diagnose, men samtidig fikk jeg jo fullstendig sjokk da jeg fikk se listen over matvarer jeg burde holde meg unna... men det blir en vane det også, det som kan synes umulig akkurat nå vil være den største selvfølge om noen måneder! Etterhvert som du blir bedre og får tilbake energien vil du synes det er helt greit å måtte "ligge unna" de matvarene som har gjort deg syk! ;) Og vet du hva, du vil nå fremover oppdage utrolig mye god og spennende mat som du ellers aldri ville ha oppdaget! Jeg lover! ;)) God bedring!! For nå vil du nemlig bli bedre, så som du endelig vet hva som har gjort deg syk! ;)
    Jeg ønsker deg og dine en fin påske!
    Stor klem, Ann,
    Glassveranda.

    SvarSlett

ツ tusen takk for at du tar deg tid til en liten
kommentar - det varmer et lite blogghjerte ღ

Du kan også følge med på min Facebook side:
Miss Mette
► klikk på navnet så kommer du direkte
..........................................................

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...