Menylinje


søndag 10. januar 2016

Chiagrøt til frokost

Hei og tusen takk for varm velkomst ღ kjekt å være tilbake, når så mange titter innom og legger igjen så koselige ord
– både her på bloggen, og på Instagram og Facebook siden min.

Det siste året har vært en lang vei med prøving og feiling når det kommer til mat, hva jeg tåler og ikke tåler. Jeg har kommet et stykke på veien, men jeg har et stykke igjen – ikke alt som er helt klart ennå. Jeg kommer tilbake med et
innlegg om dette om litt…

I dag tenkte jeg å dele en oppskrift på chiagrøt, som er et friskt alternativ til den tradisjonelle grøten – da den ikke
skal varmes, men derimot stå kaldt. Grøten lager jeg kvelden før, og som er perfekt til travle morgener, men også til helgefrokosten. Chiagrøt smaker fantastisk godt og den kan varieres i det uendelige og er full av næringsstoffer…



Ingredienser (til 1 porsjon)
♦ 1 ½ - 2 dl mandelmelk ♦ 2 ss chiafrø ♦ 2-3 ss kokosmel ♦ ½ ts vaniljesukker ♦ litt frosne eller friske bringebær ♦ ½ banan

♦ annen type melk kan også brukes ♦ annen type korn kan brukes også, som f.eks. glutenfri havregryn eller bokhveteflak ♦ husk at ved lavFODMAP er bringebær lav inntil 45 gram, så her kan du bruke jordbær eller mikse jordbær og bringebær ♦ vaniljesukkeret kan også byttes ut med enten sukker, stevia dråper eller honning, husk at de to sistnevnte ikke er lavFODMAP!

Slik gjør du:
Start med at mose bringebærene med en gaffel eller en stavmikser, og bland dem sammen med resten av ingrediensene, bortsett fra bananen. Rør det hele godt sammen og sett det kaldt i minst et par timer, men gjerne natten over. Blandingen skal være ganske flytende, da chiafrø kan absorbere opp til tre ganger sin egen vekt i veske. Og for at den skal bli mer grøtete konsistens settes den kaldt. Når chiagrøten er klar heller du den i en blender (eller du bruker en stavmikser), og tilsetter most banan og eventuelt en smule mer melk, hvis du syns chiagrøten har blitt for tykk. Gi det en hurtig runde i blenderen og server straks.

Jeg hadde friske bringebær, pasjonsfrukt og kokosflak som topping.
(usikker på om pasjonsfrukt er lavFODMAP - jeg skal oppdatere når jeg vet...)

 


 
 



13 kommentarer:

  1. Takk for oppskrift, Mette. Grøten både ser og høres god ut, jeg skal prøve den ut:). Ønsker deg en fin kommende uke.
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  2. Takk for oppskrift, Mette. Grøten både ser og høres god ut, jeg skal prøve den ut:). Ønsker deg en fin kommende uke.
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Jorunn ღ Ja den er veldig god, og sunn... og man kan variere i det uendelige med forskjellige bær, nøtter og frø :) En fin uke til deg også ღ Klem fra Mette

      Slett
  3. Har lyst til å prøve på en slik grøt.
    Har kjøpt chiafrø for ei stund siden.
    Så det er jo en mulighet Takk form oppskrift
    Ha ei god uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Chiafrø kan man bruke til såååå mye spennende og så er det sunt :) Det kommer flere oppskrifter utover - tusen takk og så koselig at du la igjen noen ord, Astrid ღ Klem fra Mette

      Slett
  4. Hei Mette :)
    Så gøy du blogger igjen :))))))
    Tror det er chiafrø jeg har smakt sammen med salat :)) Jeg tåler ikke mandler så mandelmelk må jeg erstatte med noe annet iallefall :)
    Jeg lager ofte den kjøleskapgrøten med havregryn, yougurt, melk og sukrinmelis kjempegod hvis man tåler det.
    Synd du sliter med matintoleranse blir jo sååå sliten når det er magen som trøbler. Håper du får et flott år med en god helse <3

    Gode klemmer
    Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, så koselig ord, Bente ღ ja det er godt å være tilbake igjen. jeg håper bare formen holder seg litt mer stabil enn det den har vært de siste årene :) Ja chiafrø er supersunt og kan brukes til såååå mye spennende - jeg har flere oppskrifter med dette vidunerfrøet i, så gled deg til masse spennende matretter fremover :) Jeg syns det er så kjekt å endelig å ha funnet ut hva (nesten i alle fall) jeg blir så dårlig av - jeg håper på et SUPERT år i alle fall, haha :) Takk for hilsen og at du tittet innom, såååå koselig ღ stor klem tilbake Bente

      Slett
  5. Du er så flink Mette- til å finne ut av ting og gjøre det vakkert :)

    Ønsker deg ei fin uke

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Monica søte 😘 En fin uke til deg også ❤️

      Slett
  6. Så spennende Mette, skal lese meg opp på chiafrø. Jeg holder også på med å finne ut hva kroppen min tåler eller ikke - så her går det for det meste i mat uten så mye karbohydrater og laktose, da jeg kjenner at kroppen min trives best med det. Jeg fikk påvist høyt stoffskifte for et par mnd. siden, og det kan også tilskrives en del plager jeg har hatt i forbindelse med matinntak.

    Det er så koselig å lese innlegg fra deg igjen, og krysser fingrene for at formen din holder seg og blir bedre:)
    Stor klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei fineste Marianne 💕 Ja jeg holder på med noe av det samme, det er jo en hel verden å sette seg inn i dette med mat, mage og kosthold... Jeg tenkte å blogge litt om dette, men så har det dukket opp noe mer underveis - så her sitter jeg da, om dagene å leser meg opp... Jeg er POSITIV 💕 og vet at jeg blir bra en dag, i alle fall bedre :) - men det er et stykke å gå, og mye å sette seg inn i... Skal dele med dere det jeg vet - så kanskje det er til hjelp for noen andre også... Alltid koselig at du titter innom, håper du har det bare fint - stor klem fra meg 💕

      Slett
  7. Hei, Nydelige bilder og super oppskrift ...den skal jeg prøve ut....blir alltid inspirert av dine bilder ...titt gjerne inn til meg og vinn designbestikket Julie Dark Rose fra Hardanger Bestikk til 24 personer verdi 4800,- klem Siv :-)

    SvarSlett

ツ tusen takk for at du tar deg tid til en liten
kommentar - det varmer et lite blogghjerte ღ

Du kan også følge med på min Facebook side:
Miss Mette
► klikk på navnet så kommer du direkte
..........................................................

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...