Menylinje


torsdag 8. mars 2012

En gammel kiste…

Etter at mamma og stefaren min kom flyttende til Brønnøysund, har det blitt litt «forskudd på arv», blant annet denne veldig gamle kisten som jeg var så heldig å få… Kisten er av liten verdi, da den er mye skadet igjennom årenes løp…

Men det som er viktigst er at den er i «familie», laaaaaangt tilbake ღ Min mamma fant den stående blant støv og skitt alene i kjelleren til min mormor… Hun tok den opp, vasket og gjorde den ren etter beste evne. En gang i tiden var dette storslått handverk, med innfelt rød plysj i jernbeslag, messing og jernbeslag. Vi tror kisten kan være fra rundt 1750-1800 tallet, og at den kommer fra øygarden et sted utenfor Bergen – og fra min tip tip oldefar, Arne Rassmussen…

Veldig spesielt og rart at den nå står i min stue ღ Skulle gjerne hatt mere opplysninger, så hvis noen vet noe mer om slike kister – ta gjerne kontakt med meg :)




16 kommentarer:

  1. For ein skatt Mette!!! Nydeleg kiste og historie bak:)So flott det var med dei beslaga.
    Heldig du er som har fått den.

    Ha ein fin kveld♥
    Klem frå Mette.

    SvarSlett
  2. Så fin den var!!
    Og så gøy at den har vært så lenge i familien:)
    Godt dere har beholdt den ♥
    Ha en fin fin kvled:)

    SvarSlett
  3. Å den va kjempefin :-) Så artig med ting som har fortelling fra gammelt av og i tillegg kan gå i arv :-) Ha ei riktig go helg Mette
    Klem i fra Line

    SvarSlett
  4. Utrolig flott kiste!!!
    Og så moro at den har vært i familien så lenge :-D

    Klem Karianne

    SvarSlett
  5. Nydelig kiste:) Har et par gamle selv stående, og om ikke verdien kan måles i penger har de stor verdi når de har fulgt generasjoner:)

    Fin helg til deg:)

    Klem fra Katharina

    SvarSlett
  6. Hei på deg søta. :o)

    Så fin en gammel kiste da, moro med slike gamle ting. :o)))

    Ha en superduper helg.

    Klem Simone :o)

    SvarSlett
  7. SÅ heldig, den var virkelig flott. Og så blir det jo ekstra spesielt når den har vore i familien:)

    Ønsker deg ein fin fredag!

    Klem Marianne

    SvarSlett
  8. Hei Mette :)

    Hvilken herlig skatt du har fått i hus... Kjempefin var den! Jeg har dessverre ingen opplysninger om slike kister, men sikkert noen andre som har det;)

    Så kjekt at du fant bloggen min. Tusen takk for kommentar ;)

    Likte bloggen din også, så deg vil jeg besøke igjen..

    Ha en flott fredag. -Klem Kjersti-

    SvarSlett
  9. Så flott kiste:) Kjempekoselig med sånne skatter! Ha en fin fredag!

    SvarSlett
  10. Den var utrolig flott - så gøy å ha slike gamle skatter!
    Riktig god helg :)

    SvarSlett
  11. Jøss, den var kjempe fin! Den har sikkert inneholdt mange hemmeligheter;)

    *Ha en Finfin Fredag*

    Klem Heidi:)

    SvarSlett
  12. Utrolig detaljrik og flott kiste, slike gamle familieklenodier er så morsomt å ha. Du kan jo sende noen bilder av den til f.eks. Blomqvist - de kan kanskje si noe mer om den? Ha en strålende helg!

    Klem Tone

    SvarSlett
  13. Så nydelig den er Mette.
    Affeksjonsverdien kan ikke måles opp mot pengeverdien!
    Jeg har mange gjenstander som for andre nok bare er "ting" mens de for meg er skatter.
    Hils din kjære mor!
    Og en fantastisk helg til deg og dine!
    Titti-klæmm!!

    SvarSlett
  14. Utrolig flott kiste! Virkelig en sjelden skatt:)) Helt nydelig.

    SvarSlett
  15. Utrolig flott!!! Vanvittig detaljrik! Ja det var virkelig en skatt! Moro med slike gamle ting, spesielt når de har historie og i tillegg affeksjonsverdi fordi de har vært i familien i generasjoner! Nydelig var den! ;)

    Stor klem, Ann,
    Glassveranda

    SvarSlett

ツ tusen takk for at du tar deg tid til en liten
kommentar - det varmer et lite blogghjerte ღ

Du kan også følge med på min Facebook side:
Miss Mette
► klikk på navnet så kommer du direkte
..........................................................

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...