Menylinje


tirsdag 13. november 2012

Plante i en gammel veske…

Jeg er veldig glad i eføy, og særlig i min gamle doktorveske som jeg kjøpte på nettbutikken Frøken Anker for noen år siden… Problemet er at jeg aldri klarer å holde liv i denne skjønne planten! Gang på gang, kjøper jeg en ny for å prøve, vil så gjerne – men det ender som regel i en knusk tørr stakkars eføy, eller så får jeg midd på den. Så hvis noen har god greie på å holde en eføy tar jeg gjerne i mot gode råd, for i morgen må jeg ut å få tak i en ny ღ

Ha en fin kveld videre, stor klem fra Mette



37 kommentarer:

  1. Dette problemet høres kjent ut.
    Har gitt opp eføy her i huset.
    Tusen takk for koselig kommentar inne på bloggen min :)
    Ha en kjempefin kveld.
    Klem fra jeanette

    SvarSlett
  2. Hei Mette!:)Så orginalt..og bare lekkert!:)Klem fra Else Britt:)

    SvarSlett
  3. Så vittig, hjemme hos oss er eføy den eneste planten jeg klarer å holde liv i, kan ha en eføy i mange år. Pleier å legge lecakuler i bunnen på potten, men ellers får de ikke særlig stell. Utrolig stilig med eføy i den vesken forresten.

    Klem fra Kari

    SvarSlett
  4. Så utrolig kreativt å bruke en veske :)
    Kjøpte en her om dagen så skal bli spennende å se hvor lenge den holder ;)

    Klem klem

    SvarSlett
  5. Så dekorativt ;-) gi den en slump vann i uka og la den stå ganske lyst.

    God kveld klem Monica

    SvarSlett
  6. Hm, jeg har ikke en eneste grønn finger og kan dessverre ikke hjelpe deg utover å foreslå silkeblomster og det er litt mindre stas en en skikkelig plante;)
    Så kreativt med doktorvesken som potteskjuler, og så utrolig fint det var:)

    Håper du har det godt,
    varm klem:)

    SvarSlett
  7. Så kjempe stilig:)
    Hva man kan bruke ting til:) den gamle veske passet perfekt til eføy:)
    Nydelig bilde:)
    Sov godt
    Klem Merete

    SvarSlett
  8. Herlig blomsterpotte.
    Har du varmepumpe? En del blomster som ikke trives med det.
    Ellers så har jeg ingen gode råd å gi.

    Lykke til.
    :) Inger

    SvarSlett
  9. Ok, får se hva jeg husker nå om den eføyen jeg hadde..

    Jeg kjøpte den på ikea, og mange planter derfra har dødd ut for meg, men ikke denne eføyen.

    Plassering: lyst, og helst i et vindu mot nord-nordøst.

    Vanning: la plantejorden tørke inn, altså at det er tørt nede i potten og oppå jorden, før du vanner. Ved vanning: Settes i dusjen, eller i badekaret, (evt stor balje) vannes godt med vann som er rom-temperert. La planten stå og trekke til seg vann i 30 minutter. Tøm ut vannet og la vann renne av før du setter planten tilbake i blomsterpotten. Gjentas hver gang jorden er tørr.

    Altså ingen skvette-vanning. Du kan se her hvordan min eføy var da jeg kjøpte den:

    http://www.egedenne.com/2011/08/enkel-forandring-av-kjkkenet.html

    Og senere:
    http://www.egedenne.com/2012/02/sirkulr-sirkulering.html


    Ingen potteplanter har godt av kaldt vann fra springen.. Tenk bare på at planten som regel står i et rom med 20-25 grader, og så får den kaldt vann? Sikker død for mange planter.

    Lykke til :)

    SvarSlett
  10. Og så er det viktig at du sjekker planten før du kjøper den. At den ikke har visne blader, spinn, eller små insekter i jorden / på bladene.

    SvarSlett
  11. Jeg har ingen slike som overlever her særlig lenge så suger til meg tips du får:)) Flott bilde:)

    Fin kveld videre Mette

    SvarSlett
  12. samme problemet her....funker ikke!

    klem tone

    SvarSlett
  13. Kjempefint!
    Ein gong fekk eg den til å leve eit heilt år!!
    WOW!

    God natt :-)

    SvarSlett
  14. Kult med eføy oppi der :)
    Gitt opp jeg… flink til å holde liv i de en stund men så glipper det…
    Lykke til !!
    klem

    SvarSlett
  15. Så stilig!:) Jeg liker Eføy veldig godt, men har hatt det samme problemet som deg.. Må kjøpe ny med jevne mellomrom! Må prøve ut tipsene ovenfor!:)

    Klemmer!

    SvarSlett
  16. Hei Mette:)
    Dette hørtes ut som ett kjent problem;) jeg klarte og holde liv i den i ca en mnd før den døde:/
    Har ikke grønne fingre overhodet:(
    Så jeg kan dessverre ikke komme med noen tips:/
    Men ønsker deg en flott tirsdag iallefall;):)
    Stor klem til deg:)

    SvarSlett
  17. Héi.
    Men dette ble lekkert,
    Nydelig idé da,
    Ja røft er en av mine favoritter å, men har samme problem som deg, har egentlig bare funnet meg i det, kjøper ny,
    Men har to andre henge planter som er så skjønne,må de klarer seg.
    Ha en fin dag,
    Klem fra sylvia

    SvarSlett
  18. Stilig :)
    Jeg har også to eføy. damen i butikken sa til meg, vanne de jevnt for hvis de blir tørre så får de midd.
    Jeg har holdt liv i mine siden i sommer. Jeg holdt vel nesten på å drukne de fant jeg ut :D De stod der i hver sin fine potte med oasis i, og jeg ga de vann. Uten å løfte på potta egentlig. Når jeg til slutt gjorde det så var pottene blytunge og smekkfulle av vann.
    nå har jeg ikke vannet de på en liten stund så får vi se hvordan det går :)
    haha :D

    SvarSlett
  19. Stilig :)
    Jeg har også to eføy. damen i butikken sa til meg, vanne de jevnt for hvis de blir tørre så får de midd.
    Jeg har holdt liv i mine siden i sommer. Jeg holdt vel nesten på å drukne de fant jeg ut :D De stod der i hver sin fine potte med oasis i, og jeg ga de vann. Uten å løfte på potta egentlig. Når jeg til slutt gjorde det så var pottene blytunge og smekkfulle av vann.
    nå har jeg ikke vannet de på en liten stund så får vi se hvordan det går :)
    haha :D

    SvarSlett
  20. Koselig med eføyen i jordmorkofferten! Hos meg lar jeg den tørke ut mellom hver vanning. Kanskje det bare er flaks at den trives hos meg. Den får være ute hele våren og sommeren, så tar jeg den inn utpå høsten.

    Du tar så flotte bilder. Nå har jeg kost meg med innleggene dine. Høres ut som du har hatt en deilig helg.

    Ha en fin tirsdag.

    God klem fra Hjørdis

    SvarSlett
  21. Så fint, med eføy i veska!
    Selv må jeg innrømme at eføy er en av de plantene jeg har gitt opp for en stund. Jeg har slitt med det samme som deg. Jeg kommer sikkert til å kjøpe en ny, etter hvert. Men, ikke akkurat nå.

    Klem fra Bente

    SvarSlett
  22. Jeg er heller ikke god til å ta vare på eføy! Så ingen tips fra meg desverre...

    Likte godt ideen med blomster oppi vesken!

    P.s tuuuusen takk for nydelig skjerf

    Nyt dagen

    Klem

    SvarSlett
  23. Hei Miss Mette. Takk for at du stakk innom meg. Du har jo en nydelig blogg her inne. Masse nydelige bilder. Herlig. Ha en fin dag. :-)

    SvarSlett
  24. ser du har fått mange gode tips :)Sliter med det samme som deg, men må bare kjøpe innimellom uansett!! Flott med jordmorkofferten :)
    klem Tove

    SvarSlett
  25. La dem trkke i vann i ca 30 minutt. Dusj dem i dusjen/badekaret mot midd.

    SvarSlett
  26. Så smart og dekorativt å ha planten i en gammel veske, digget det!

    Har ingen gode råd siden jeg ikke har grønne fingre, men ser at det er noen som har tipset deg litt over her :-)

    God tirsdag videre til deg! Klem :-)

    SvarSlett
  27. Så fint det ble med planten oppe i vesken...smart og dekorativt! Jeg droppet eføy for mange år siden nettopp fordi de får så fort noe sykdom på seg. Lykke til med eføyen, kanskje du får noen gode råd som hjelper. Ha en fin tirsdagskveld! Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  28. Så utrolig stilig det ble! Så dekorativt! Veldig bra idè ;-)

    Ha en super tirsdag!

    SvarSlett
  29. Så nydelig bilde og så stilig å bruke en gammel doktorveske som potte. Jeg har dessverre ingen tips til hvordan holde eføy i live, her har jeg nemlig gitt opp blomster for godt. Har et par grønne planter, men det er det. De som liker lite vann trives godt hos meg - hi, hi ;-)

    Ha en fin kveld!

    Klem
    Netta

    SvarSlett
  30. Så utrolig artig løsning!! :) Kjempefint :)

    Min beste planteløsning er enkel: kjøp kaktus, de kan nesten ikke drepes ;P Men kanskje potta er for liten eller at den har for lite jord?

    SvarSlett
  31. Hei Mette

    Her var det mange fine råd .O)
    Midden kommer gjerne når den har tørket forlenge og du over vanner den .O/ Og når den da står i varmt vindu .
    Den liker seg i vinduet nå på høsten og vinteren, men på forsommeren og sommeren bør den ikke stå i sør/vest vinduet det blir for varmt.
    Jeg settter de i kummen i en times tid. Og lar de dryppe fra seg, også tilbake i potten .O)En gang i uken. Å stå i vann er ikke noe særlig.
    Kjempe kul veske.

    Ha en herlig dag.o)

    VH Lisa

    SvarSlett
  32. Å, for en Fantastisk Ide å putte blomster i en gammel veske!! Den må jeg virkelig stjele! :) Takk for inspirasjon Mette! :) (Og lykke til med planten din. Jeg er ikke riktig person til å komme med plante råd desverre hehe ;)
    ha en super dag!

    klem :)

    SvarSlett
  33. Så artig med planten i vesken:))
    Jeg har ingen tips til eføy'en desverre, jeg er som deg, får det ikke til:) Men det er veldig fint så lenge det varer da:)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  34. Så festlig å plante den i den doktorvesken!
    Jeg må jo smile her jeg sitter, for jeg kjenner meg så godt igjen når det gjelder å holde liv i planter. :o) Er glad min mor er hos oss ofte, for det er hun som går over de få plantene vi har. :o)

    Håper du har fine dager, du gode!

    <3

    Klem,
    AW

    SvarSlett
  35. Hei Mette =)
    Nå har jeg kost meg med masse flotte innlegg her hos deg. Bildene dine oser av kvalitet og de er en fornøyelse og titte på.

    Jeg kan ikke så mye om eføy jeg heller men jeg har da noen og de lever fortsatt så jeg får bare vanne de og håper at de lever lenge =) =)

    Sjokolade banan i et innlegg under....vet ikke helt jeg om det hørtes noe godt ut..hehehe...jeg faller nok oppi chips skåla dessverre vær helg...!

    Ønsker deg en riktig god dag Mette =)
    God klem til deg

    SvarSlett
  36. Hehe, godt det ikke bare er hos meg plantene har det slik ;) pletter i luften er en plante jeg gjerne vil ha, men aldri får til ;) er nok ikke alle av oss som har anlegg for å bli den nye blomsterfinn;)

    Ønsker deg en fin uke!
    Klemmer

    SvarSlett
  37. Herlig bilde og god ide!!
    jeg har hatt eføy ei god stund ved å ha oasis i bunn av potta. Obs- ikke vannes for mye, det er bedre at den tørker litt. Og så liker de en dusj innimellom. Ha en fin kveld:)

    SvarSlett

ツ tusen takk for at du tar deg tid til en liten
kommentar - det varmer et lite blogghjerte ღ

Du kan også følge med på min Facebook side:
Miss Mette
► klikk på navnet så kommer du direkte
..........................................................

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...