Menylinje


mandag 22. oktober 2012

Start dagen med sitronvann…

Det er en del nytt som jeg har begynt med etter at jeg la om kostholdet mitt. Det ene er å drikke et glass lunket sitronvann om morgenen før jeg gjør noe annet. Jeg varmer vannet i vannkokeren og tar oppi 5-6 dråper sitron (ca. 1 teskje) i det varme vannet og lar vannet avkjøles litt før jeg drikker det på tom mage, altså før frokost og den første kaffekoppen. Dette er en lett og fin morgenrutine som krever lite forberedelser ღ

Vannet skal være varmt for å få den best mulige effekten, og det varme sitronvannet skal visst ha den egenskapen at det får fart på fordøyelsen da den hjelper leveren med å danne mer galle. Sitronen er med på å rense leveren og øker forbrenningen, og den skal være bra blant annet mot halsbrann, urinveisinfeksjoner og lindre betennelser i sår hals og mandler. Jeg har i alle fall merket at jeg ikke er så mye plaget av halsbrann som jeg var før, og jeg har ikke hatt sår hals og forkjølelse i det siste året – om det skylles sitronen eller ikke det vet jeg ikke, men det er i alle fall en sunn og enkel ting å legge inn i rutinene i min livsstils endring :) Ønsker alle en fin kveld videre, og fortsatt fin uke ღ



25 kommentarer:

  1. Gode tips å ta med seg!!
    Sitron-vann er jo faktisk godt og hvis det virker er det jo bare supert å prøve!! :-)
    fin kveld til deg,klm ingrid l

    SvarSlett
  2. Ser forfriskende og deilig ut med sitronvann.

    SvarSlett
  3. Så veldig innbydende og friskt ut:)
    Kjempe gode tips å ta med seg:) du er så flink til alt dette og utrolig flott at du deler tipsene med oss:)
    Håper formen er bedre nå???
    Klem Merete

    SvarSlett
  4. Takk for tips. Dette skal jeg ta med meg videre og prøve å huske på.

    Ønsker deg en god kveld og god natt.
    Klem fra Tonje Merethe

    SvarSlett
  5. Ett sunt og godt tips som jeg fikk av en anerkjent kostholds- og ernæringsekspert for mange år siden. Dessverre har jeg ikke alltid vært like flink til å følge det, men merker godt at det virker de periodene jeg tar meg sammen. Han foreslo også å ta ett glass til kvelds - da gjerne med ei lita teskje honning oppi. Smaker godt.
    Ha en finfin uke, kjære Mette!
    Titti-klem!

    SvarSlett
  6. Dette var ett suverent tips, som jeg så absolutt skal ta med meg videre:) takk:)
    Ønsker deg en fin kveld videre:) klem fra Linn:)

    SvarSlett
  7. Akkurar det gjør jeg hver morgen. Har gjort det i flere år.Tar en kork med aloe vera juice først. Moro å lese omrutinen din.
    God kveld klem Monica

    SvarSlett
  8. Det var jo et lurt tips Mette :)
    Synes du er flink å følge opplegget ditt!
    Sitron er jo frisk og godt og dreper bakterier!

    God kveld videre Mettemor ♥

    Klemmer

    SvarSlett
  9. Høres ut som en god vane, kanskje jeg skal prøve det. Akkurat nå holder jeg veldig streng diett, null sukker, korn, melkeprodukter og alkohol, men sitronvann kan jeg nok unne meg. ;)

    Klem fra Kari

    SvarSlett
  10. Takk for et godt råd.
    Ditta trur eg på, har vel høyrt om det før, men aldri komt så langt at eg har starta.
    No trur eg at det er på tide.
    Igjen, tusen takk og lukke til vidare !

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  11. Seier som Anne-Mari...
    Har høyrt om det og gjort det av og til..
    Men no full skjerping ;-)

    Natta klem

    SvarSlett
  12. Sitronvann er et sånt triks jeg har hørt om, men aldri tatt i bruk.. Ble minnet på det igjen nå, og som du sier så er det jo sånn en enkel rutine å legge seg til!- og om det kan gi litt raskere fordøyelse og holde forkjølelsen borte, så er det jo ikke no som er bedre enn det! -kanskje jeg burde gi det et forsøk! :) Takk for tipset Mette! :)

    SvarSlett
  13. Jeg har pleid å drikke varmt sitronvann når jeg er forkjølet og sånt, vondt i halsen etc og synes det fungerer veldig bra.
    Mot halsbrann, det skal jeg teste også. Jeg får nemlig det hvis jeg er vågal og spiser mat med løk. Superkjedelig, fordi jeg synes jo løk er godt.

    Takk for tips! :)

    SvarSlett
  14. Dette gir jo en frisk start på dagen, og supert at det bidrar til bedre helse !!
    Brukte mye sitron da jeg sang i kor, da spesielt på konserter ol.
    Fikk rene gullstrupen da :)))

    Fin tirsdag til deg Mette
    Klem Heidi

    SvarSlett
  15. Hei Mette:) Det var bra du minnet meg på dette, jeg skal begynne jeg også. Flott bilde! Ha en fin dag, klem fra Jorunn

    SvarSlett
  16. Dette må en nesten prøve ja..
    Ha en finfin dag!

    SvarSlett
  17. Det var det lekreste sitronbildet!! Ja, sitron er bra, jeg bruker det ofte i vannet jeg også. Sitron er merkelig nok basisk ((man skulle jo tro det var syre) så derfor er det gunstig mot halsbrann. Takk for inspirasjon.

    SvarSlett
  18. Takk for tipset, dette skal jeg begynne med:)
    Jeg drikker et glass lunket rent vann hver morgen, men nå skal jeg ha i sitron:)
    Ha en fin uke!
    Hanne

    SvarSlett
  19. Så lurt tips. Dette vil jeg begynne med. Trenger å øke forbrenningen litt ja. Og bra for galle og? Så bra for jeg har hatt masse gallesteiner opp igjennom tidene, men har operert vekk galleblæren nå heldigvis.

    Nydelige bilde og Mette. Hva du får til altså, du er knallflink å ta bilder. Og lage mat så innbydende.

    Takk for dine gode råd.
    Klem fra Margareth

    SvarSlett
  20. Takk for tips, dette skal jeg prøve :)

    KLem

    SvarSlett
  21. Hei Mette:)

    God tips dette skal jeg jammen med prøve før jeg suser på jobb i morra...

    Ha en fin kveld Mette...

    Klem fra Britt.

    SvarSlett
  22. Hei Mette.

    Dette skal jeg prøve .O)
    Viste du at Grapefrukt også har disse egenskapene ? 1/2 blod grapefrukt gjør også susen .O)
    Ha en super duper " llle lørdag"

    VH Lisa

    SvarSlett
  23. For et bra tips - takk for at du deler! Dette må jeg prøve :)

    klem ♥

    SvarSlett
  24. Nydelig bilde! Nam nam...
    Jeg gjør det samme rutinen, rettere sagt; jeg har alltid sitron i vannet jeg drikker enten på jobb eller hjemme. Det har vært en av nøklene mine for å komme tilbake til et funksjonelt liv igjen <3
    Har fibromyalgi, og var til slutt så stiv og hadde så vondt i alle muskler og ledd at jeg omtrent ikke klarte gå opp eller ned en trapp... La om kosthold, da jeg fikk litt kunnskap om sykdommen og hva faktisk mat kan gjøre.. i disse dager har jeg hatt denne rutinen med en skive sitron i vannet, i ett år! smertene er nesten borte og stivheten er kraftig redusert! Sitron har den egenskapen at den nøytraliserer syre som vi får mye av i maten vår.. dessuten renser den leveren som du skriver Mette :) og da føles det ikke så galt å bruke medisiner mot sykdommen heller..

    Ønsker deg en herlig frisk ny dag <3
    Klemmer fra Wenche

    SvarSlett

ツ tusen takk for at du tar deg tid til en liten
kommentar - det varmer et lite blogghjerte ღ

Du kan også følge med på min Facebook side:
Miss Mette
► klikk på navnet så kommer du direkte
..........................................................

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...