Menylinje


fredag 1. mars 2013

Året var 1. mars 1969 – og jeg kom til verden…

Ja det er blitt 1. mars og min bursdag - og ikke minst: vår måneden er her… det skal bli så deilig med lengre og lysere dager og snart se vårtegnene dukke opp både her og der… I dag har jeg bare kost meg og slappet av hjemme. Fikk også med meg herre stafetten som gikk, herlighet så flinke skiløpere vi har! Ettermiddagen og kvelden har gått i ett, og min kjære har vartet meg opp med både mat, vin, røde roser og hjertesjokolade ღ

Jeg har også fått lage en kollasj om året 1969, og fått scannet noen baby bilder fra noen gamle album som jeg tenkte jeg skulle dele med dere… Nå blir det straks litt mer vin, så dere får ha en riktig fin fredagskveld. Tusen hjertelig takk for alle koselige ord og kommentarer på Facebook, meldinger og hilsener her inne i anledning dagen min ღ superkoselig…




1969 var året da den norske boreplattformen Ocean Viking fant olje i Nordsjøen. Amerikanerne landet på månen, Mette Janson sjokkerte TV-seere med programmer om sex og samliv og Kirsti Sparboe ble sist i Melodi Grand Prix-finalen med "Oj, oj, oj, så glad jeg skal bli". Dette var også året da Led Zeppelin ga ut sitt legendariske debutalbum «Led Zeppelin», Elton John ga ut sitt første album «Empty Sky», The Beatles gjorde sin siste offentlige opptreden på taket av Apple Records og for ikke å glemme Woodstock festivalen som samlet over 400 000 mennesker. 

- I Zürich i Sveits får kvinner stemmerett. 
- Olof Palme blir statsminister i Sverige. 
- Første flyging med en jumbojet, 
og Concorde gjorde sin første vellykkede flytur. 
- Yasir Arafat blir leder i PLO. 
- Golda Meir ble statsminister i Israel. 

Norske personligheter som preget dette året: 
- Legen Aud Blegen Svindland demonstrerte kondom på fjernsyn. 
- Erik Tandberg loste oss gjennom romfartsbegivenhetene på tv. 
- Thorbjørn Berntsen debuterte på Stortinget etter det spennende 
valget der folk "la seg med Bratteli og våknet med Borten". 
- Valgdeltagelsen ved Stortingsvalget er på nesten 84 %. 
- Norge vinner to Nobel-priser i økonomi og kjemi. 
- Norges første distriktshøgskoler åpner i Kristiansand, Molde og Stavanger. 


35 kommentarer:

  1. Hei, Gratulerer med dagen og takk for morsom info om 1969:-) Stor bursdagsklem Siv:-)

    SvarSlett
  2. så koselig å se:)Gratulerer sååå mye med dagen!:)Høres ut som du har hatt en kjekke dag?:) Og håper du får en herlig kveld også!!:) mange gode klemmer fra meg:):)

    SvarSlett
  3. Gratulerer med dagen. Klem.

    SvarSlett
  4. Gratulerer med dagen i dag Mette :)

    Hipp hurra fra Koselig koselig :)

    SvarSlett
  5. Gratulerer med dagen og har en deilig kveld med mange venner og kjære din -
    Prosit til deg med et glas vin... og kanskje du hører herlig musikk også?

    SvarSlett
  6. Gratulerer så masse med dagen din! Håper du får en fortsatt flott dag/kveld.

    Kjekk lesing da ;)

    Bursdagsklem fra Christine

    SvarSlett
  7. Heisan
    Stort grattis fra en gammel Ranväring, håper dagen din ble som önsket.
    SÅ flink du har värt med å skrive om året 1969, imponert, flink!!
    klem aina-kristin

    SvarSlett
  8. Gratulerer så mye med dagen Mette :)
    For en fantastisk dag å ha bursdag på, idet våren sparkes igang!
    Høres ut som du har hatt det helt topp ;)
    Kos deg masse videre!
    Stor klem fra meg!

    SvarSlett
  9. Gratulerer så utrolig mye med dagen din:)
    Og for et herlig tilbake blikk av året1969 og herlige barnebilder av deg:)
    Håper du har hatt en kjempe herlig dag:)
    Ønsker deg en herlig helg
    Klem Merete

    SvarSlett
  10. Jeg tror du har hatt en fin bursdag idag, og sender en hilsen fra Larvik også.
    Jeg er født i 1961 og HUSKER jo faktisk mye av det som skjedde i 1969. Mesteparten av dette var tema som ble diskutert rundt kjøkkenbordet hjemme.
    Oljen fikk vi, som du sier. Var det det året Gluntan (?) sang om "Oljen er her, nå kan enhver kjøpe seg aksjer og bli millionær...".

    Et artig tilbakeblikk dette. Moro å mimre litt.

    SvarSlett
  11. Gratulere med dagen !
    Mykje spennande som hendte det året ja :)
    Ynskjer deg ei fin helg.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  12. gratulerer med dagen, ungdom, eg ligg eit par år framfor og kan sei at da e heilt ufarleg...å verta eldre :D

    Klem!

    SvarSlett
  13. For ein nydeleg baby og skjønn jente du var. Og er, jente altså :-) Gratulerer med dagen. Du har gjort din research. God helg, kos deg masse. Klem

    SvarSlett
  14. Gratulerer så mye med dagen din!
    Håper du har en superduper kveld :)

    Klemmer fra Hilde

    SvarSlett
  15. Hej Bäste Mette
    hihi...vilket underbart inlägg....
    å GRATTIS :)
    klemklem
    Håkan

    SvarSlett
  16. Gratulerer med dagen! Tusen takk for overraskende og koselig bursdaghilsen! Slikt varmer :)

    Rar denne bloggeverden - jeg tenkte på deg i går kveld, og at jeg skulle sende en hilsen på bloggen. Der kom du meg i forkjøpet altså :)

    Jeg forbinder 1. mars med påminning i tv-ruta: "Har du husket lisensen?" Og, portoen gikk alltid opp 1. mars.

    Ønsker deg fine, varme, vårdager framover mot etterlengtet sommer :) Det er litt opp og fram, men tida flyr!

    Bursdagsklem fra meg :)

    SvarSlett
  17. Hjertelig tillykke skjønne Mette!
    God klem Camilla.

    SvarSlett
  18. Gratulerer så mye med dagen din Mette!
    Håper du har kost deg masse:-) Gøy med så mye info om året du ble født:-)
    ha en fortsatt nydelig helg.
    klem klem

    SvarSlett
  19. Gratulerer med dagen :o) 1969, the best year ever :o)Klem fra Nina

    SvarSlett
  20. Gratulerer med dagen!
    Bittelitt på etterskudd :)

    God helg ♥

    SvarSlett
  21. Gratulerer med dagen som var igår kjære Mette:-)
    Håper kvelden ble like bra som dagen var:-)
    Stor klem fra Linn:-)

    SvarSlett
  22. Gratulerer med dagen!
    Fint bursdagsinnlegg:)

    SvarSlett
  23. Gratulerer så mye med dagen din, håper du hadde en fin bursdagsfeiring! Moro med fakta fra årstallet ditt :)

    SvarSlett
  24. Åh, for et herlig innlegg!! Gratulerer med vel overstått dag, håper den var superfin <3

    SvarSlett
  25. Gratulerer med vel overstått bursdag. Så fin oppsummering du har laget! Ha en fin lørdag.

    SvarSlett
  26. Gratulerer med dagen!! ♥ Fantastisk oppsummering og unike familie bilder!

    Klem,
    Vicky

    SvarSlett
  27. Gratulere så mye med dagen som var igår!!:) Håper du koste deg masse!:)

    Klem Marit :)

    SvarSlett
  28. Gratulerer med vel overstått og morsomt med "fun facts" fra året 1969!:) Koselige familiebilder:)) Tusen takk for tips ang. større bilder på bloggen!
    Ønsker deg en strålende dag!

    SvarSlett
  29. Gratulerer med vel overstått, og så gøy med både bilder og fakta fra 1969.

    Klem Inger

    SvarSlett
  30. Hei Mette! For et herlig innlegg, det likte jeg!
    Gratulerer med overstått, klem, M

    SvarSlett
  31. Gratulerer så mye med overstått :) Herlig innlegg, veldig kjekt å lese.


    Kjempe fin den nye headeren din!


    Nyt søndagen


    klem jeanette

    SvarSlett
  32. Hei Mette !
    Flott innlegg og GRATULERER PÅ ETTERSKUDD. Jeg skrev på facebook men glemte å gå inn her og legge igjen en hilsen men nå er det gjort om ikke annet =)
    Jeg har sovet men våknet og fikk ikke sove igjen men slik går no dagan.
    Goe klem til deg i frå meg!

    SvarSlett
  33. Gratulerer så mye med overstått dag Mette:)

    God klem

    SvarSlett

ツ tusen takk for at du tar deg tid til en liten
kommentar - det varmer et lite blogghjerte ღ

Du kan også følge med på min Facebook side:
Miss Mette
► klikk på navnet så kommer du direkte
..........................................................

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...