Menylinje


søndag 23. oktober 2011

Lørdagsgrøt på en søndag…

Visste du at Norge har sin egen grøtdag?
… og den er i dag, søndag 23. oktober?

Det er jo egentlig ganske kjekt, for da visste jeg hva vi skulle ha til middag :) Ikke alltid like lett å finne på hva man skal spise hver dag, … og grøt er da ganske så godt syns jeg!

Da jeg var mindre hadde vi risengrynsgrøt fast på lørdags formiddag, sammen flatbrød og rød saft. Det er en tradisjon som jeg ikke har fulgt opp, men som jeg kanskje skulle ha begynt med igjen! - ja kanskje ikke hver lørdag da, men annenhver kanskje… Godt med et varmt måltid tidlig på dagen, og så kan man jo lage seg noe snacks senere på kvelden med noe godt i glasset ღ

Er det noen andre som spiser grøt på lørdager, eller gjorde det før?

Ønsker alle en fortsatt fin kveld, og husk å melde deg på giveawayen min :)
– klem fra Mette







36 kommentarer:

  1. Så flott bilde! Ser veldig godt ut :) Spiser havregrøt hver morning jeg, så får dosen min da, hehe :)

    Fortsatt fin søndag!

    Klem Lene

    SvarSlett
  2. Ante ikke at grøten hadde sin egen dag, jaja, ikke for seint å lage noe enda. Kjempefin blogg du hadde her og jeg skal melde meg på give awayen din

    SvarSlett
  3. Det så jammen godt ut! Jeg elsker grøt, og har mange ganger tenkt å ha lørdagsgrøt som fast tradisjon! Men så har det aldri blitt sånn.. Så gøy at reisebrevet ditt ble så godt mottatt! det fortjener du:)
    Og jeg skal melde meg på giveawayen så snart jeg rekker det!Linket på bloggen min i går;)

    Ha en fin søndagskveld!
    Klem fra Hanne:)

    SvarSlett
  4. Her har vi grøt hver Lørdag, det har vært tradisjon her på gården i alle år så jeg hadde ikke noe i mot det. Så lager jeg noe godt til kvelds,en tradisjon jeg har med meg hjemmefra :D

    Gretema..

    SvarSlett
  5. Graut et me ofte. Da e sabba mat :)

    Klem!!

    SvarSlett
  6. heihei!
    jeg også spiste risengrynsgrøt så og si hver lørdag da jeg var liten!
    Nå lager vi havregrøt til barna i barnehagen hver fredag, og de spiser så godt!
    så da får jeg min ukentlige dose da:)
    klem ellemell

    SvarSlett
  7. Ja jeg:)) Er vokst opp med grøt "hver" lørdag, som måltid midt på dagen, og noe mer snacksete på kvelden. Ble lei, så i mange år har jeg hatt aversjon mot grøt:/ Men nå i voksen alder har jeg fått sansen for det igjen. Man blir bråmett som holder en god stund før man blir skrubbsulten til lørdagsmiddagen. Og skulle det bli det grøt igjen, hender det at det blir riskrem til søndagsdesserten:)

    Lekkert fristende grøtinnlegg fra deg:) Ha en fin uke, klem

    SvarSlett
  8. Vi hadde det likt hjemme hos oss; grøt hver eneste lørdag gjennom hele oppveksten! - og noe mer "skikkelig" middag på kvelden. Skulle gjerne videreført den skikken, men her i huset er det desverre bare to av fem som liker risengrynsgrøt.... :-/

    SvarSlett
  9. Jeg er vokst opp med grøt på lørdager ja... jeg er ikke så veldig glad i grøt nå, men Ungene elsker grøt!

    Nyt kvelden

    Klem Beater

    SvarSlett
  10. Synes risengrynsgrøt er supergodt, lørdag eller ei:-)
    Kjempefint bilde!
    Klem♥

    SvarSlett
  11. Spistte det masse før på jobben:)=
    ha en fin kveld
    klemklem

    SvarSlett
  12. Mmmm, jeg elsker risengrynsgrøt ♥
    med masse sukker og kanel, og et lite smørøye;))
    Her er det kun jeg og snuppa som liker det, så det blir kun grøt de gangene vi er hjemme alene;)

    Ha en finfin kveld;)

    Klem Line

    SvarSlett
  13. Ante ikke at grøten også har sin egen dag, kult. Da tyvstarta vi litt for vi hadde grøt for 3 dager siden.
    Godt med grøt ;)

    Klemmer

    SvarSlett
  14. Hei Mette,jeg er veldig glad i grøt og er oppvokst med grøt og rødsaft til på lørdager.Men det har heller ikke jeg nå i voksen alder.Men grøt av og til på en lørdag det har vi,for godt er det.Og så fortjent at grøten har fått sin egen dag,det syns jeg ja. Nydelig grøtbilde du viser. Klem fra Karin

    SvarSlett
  15. Vi pleier ofte ha grøt om lørdagen, men siden vi ikke rakk det i går så hadde vi grøt i dag vi og:-)
    Risengrøt er alltid godt!

    Klem

    SvarSlett
  16. Hos oss var det alltid graut på laurdag - med kanel, sukker og smørauge. No brukar eg også spekemat til sjølv til risgrauten - godt det:-))

    Klem

    SvarSlett
  17. Heisann !!

    Da vi var små hadde vi stort sett risgrøt om lørdagen med sukker-kanel-rosiner og smørøye på eller en enkel suppe med rundstykker til :)

    Ikke ofte jeg har grøt her hos oss om lørdagen da jeg har endt opp med en som IKKE er glad i grøt :( unntaket er når vi har barnebarna på besøk en lørdag, da blir det grøt som selv min mann MÅ spise :))

    Klem Heidi ♥

    SvarSlett
  18. Risengrynsgrøt er såå deilig! Jeg er vokst opp med grøt på lørdager, men ikke viderførr den. Men grøt er for meg litt jul også... hihi!

    Fabelaktig søndag til deg og dine!
    Her skal kvelden nytes før jeg finner fram kofferten og må pakke.

    Klemklem

    SvarSlett
  19. Jeg har også vokst opp med lørdagsgrøt, men har ikke videreført tradisjonen enda. Kanskje når vi får barn i hus :-)

    SvarSlett
  20. Hei Mette!
    Du aner bare ikke hvor mange skatter jeg finner på loftet ;-), fant 4 andre bilder sammen med dette.....må bare finne plass til de før jeg kan vise dem fram :-)

    Har jammen ikke hørt om grøtdag før nei, men risengrynsgrøt hadde vi også hver lørdag da jeg var lita :-) Har ikke videreført den tradisjonen etter at jeg selv fikk familie....men er selv glad i risengrynsgrøt!

    Klem fra Rita

    SvarSlett
  21. MMmmm. Ser helig ut :) Vi har ingen andre grøttradisjoner enn mandelen i grøten lille julaften (evt julaften) med marsipangris til den som får mandelen, selvfølgelig :)

    SvarSlett
  22. Så godt det ser ut. Da jeg var liten laget faren min risengrynsgrøt nesten hver lørdag, og med sin egen lille vri - han hadde rosiner oppi. I dag spiser jeg masse havregrynsgrøt med roseriner i, og risengrynsgrøt en gang innimellom.

    SvarSlett
  23. Hææææ, nei det visste jeg ikke! Æsj, så dumt. Jeg er så glad i grøt;)
    Må ta det neste søndag.

    Ha en herlig uke, Mette:)

    SvarSlett
  24. Tusen takk for følge og hilsen inne hos meg, jeg legger meg til som følger av den fine bloggen din også! Så gøy med reisebrevene dine som ble publisert, slikt er jo stor stas :)

    Klem

    SvarSlett
  25. ÅÅ no fekk æ lyst på graut. Hadde også det alltid på lørdager før, men i disse "kostbevviste tider" hører risgrøt kun hjemme på julaften med mandel i.
    Klem Anki

    SvarSlett
  26. Jepp, lørdagsgrøten hørte barndommen til:)
    Men fårepølse til:)

    Koselig bilde!

    Fin uke til deg!

    SvarSlett
  27. Så pussig - jeg skrev også om lørdagsgrøten på bloggen idag :-) ante ikke det var grøtdag idag!

    Ha en fin fin uke!

    SvarSlett
  28. Hei Mette!
    Artig at grøten har sin egen dag! Her i huset går det sjelden en lørdag forbi uten at det blir laget "lørdagsgrøt", som seksåringen kaller det. Ikke blir vi lei d heller :-)
    Tradisjonen har fulgt meg så lenge jeg kan huske, så har mannen tilført tilbehøret; spekemat....
    Kjekt med tradisjoner :)

    God ny uke!

    Klem Marianne

    SvarSlett
  29. Hej Mette,

    Tänk så mycket nytt jag får lära mig genom bloggarna - detta med gröttraditioner tex! :-) Inte något jag känner igen från Sverige, men kanske det finns i vissa delar av landet...?

    Och så jätteroligt för dig att få ett resebrev tryckt i tidningen - grattis!

    Ser nu också att du har en så fin Give Away, så jag tror bestämt att jag skall scrolla ned och vara med!

    Din blogg är så mysig och det är alltid så trevligt att titta in här (även om jag har haft ont om tid att gå på mina "bloggpromenader" under en tid nu, tyvärr).

    Önskar dig en fortsatt fin höst!
    Kram,
    Helena

    SvarSlett
  30. Nydelig bilde :)
    Ja, her i huset spiser vi grøt hver søndag, bytter på risgrøt og rømmegrøt :)

    Kjekt at du ville følge bloggen min - velkommen :)
    Nå har jeg tittet litt her inne hos deg, kjempe koselig. Vil gjerne følge deg videre :)

    Ønsker deg en fin ny uke !
    Klem Birgit

    SvarSlett
  31. Fint bilde! Du får noe så enkelt som grøt til å se lekkert ut!

    God mandag!
    Klem fra Bente

    SvarSlett
  32. Underbar bild.:-) Kram Stina

    SvarSlett
  33. Oi! Viste ikke at grøten hadde egen dag! Grøt er en favoritt hos barna her i huset! Nammmm det så godt ut!

    Ha en fin dag og ny uke!
    Klem fra Solveig!

    SvarSlett
  34. Hei hei!

    Aller førat så må jeg si takk for alle de hyggelige kommentarene som du legger igjen hos meg:) En egen grøtdag, da vet jeg det også! Grøt er kjempegodt det og spises alt for skjeldent her i huset! Tradisjon er grøt på lillejulaften sammen emd spekemat! Ha en fin fin uke, klem fra Eli Anna

    SvarSlett
  35. Hm.. Jeg viste ikke at grøt hadde sin egen dag, så da lærte jeg noe nytt:) Husker vi alltid hadde grøt til lunsj på lørdager,når jeg var liten.. Gode minner:)
    Ha en fin dag:)
    Klem

    SvarSlett
  36. Så koselig innlegg og bilde! Nam nam, det så deilig ut! <3 Jeg visste ikke at det var grøtens dag i går, men nå vet jeg det! Takk skal du ha ;) Jeg har ikke vokst opp med grøt hver lørdag, men det har mannen min. Noe som har resultert i at han er rimelig lei grøt kan du si.. he he... Så han ønsker seg ikke det til middag særlig ofte. Minstegutten vår derimot, han ELSER risengrynsgrøt og kunne gjerne spise det hver lørdag ;) Koselig med tradisjoner synes jeg <3

    Kjæreste Mette, du er bare verdens søteste og snilleste <3 Tusen takk for dine varme ord <<3 Sorgen er en rar ting og det tar tid å bearbeide, men sakte men sikkert klarer man å glede seg over små ting i hverdagen igjen. Det tar tid å jobbe seg gjennom, spesielt når det skjer så brått. Men likevel er vi heldige som har mye å glede oss over, så vi må forsøke å gripe fatt i det vi kan <3 Uansett varmer det med slik omtanke, er så glad for at våre veier har møttes og jeg setter stor pris på deg ;))

    Herlig reisebrev fra Budapest og så morsomt at du fikk det med på Nettavisen og Side2. Flink du! Jeg har vært der en gang og det var en nydelig by! Jeg var der på jobbreise i august for noen år siden. Vi fikk med oss mange av de tingene du beskriver og jeg husker spesielt godt de vakre bygningene, Gellertbadet og markedene.

    Nyt uken videre kjære venn og kos deg meg å nyte lykken og gleden i hjemmet <3 Klem fra meg ;)

    SvarSlett

ツ tusen takk for at du tar deg tid til en liten
kommentar - det varmer et lite blogghjerte ღ

Du kan også følge med på min Facebook side:
Miss Mette
► klikk på navnet så kommer du direkte
..........................................................

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...